Ιθαγενείς

Ειδήσεις, η πολιτική των ψευδαισθήσεων

Σχολιάστε

Η τελευταία ανακοίνωση της ΕΣΗΕΑ αναφέρει:

«Απαράδεκτο φαινόμενο αποτελεί η εμφάνιση δημοσιογράφων, κυρίως σε ραδιοτηλεοπτικά μέσα ενημέρωσης, ως οιονεί κυβερνητικών εκπροσώπων. Το Εποπτικό Όργανο Δεοντολογίας της ΕΣΗΕΑ, θεωρεί ότι πρωταρχικό καθήκον είναι η αντικειμενική ενημέρωση, ο πλουραλισμός στην παρουσίαση θέσεων και απόψεων και ο σεβασμός στην είδηση, ώστε να μην εμφανίζεται ο δημοσιογράφος ως φερέφωνο, προκαλώντας την αγανάκτηση του κοινωνικού συνόλου».

Μεγάλη κουβέντα έχει ξεκινήσει για το ρόλο των δημοσιογράφων στην εποχή του Μνημονίου. Θαρρείς και όλο το προηγούμενο διάστημα τα μεγάλα κανάλια και τα εκδοτικά συγκροτήματα, δεν ήταν άρρηκτα συνδεδεμένα με τα μεγάλα συμφέροντα ή ο Μπόμπολας μέσα από το MEGA δεν είχε τη δύναμη είτε να ανεβάζει πρωθυπουργούς είτε να «εξαγοράζει» με τηλεοπτικό χρόνο μεγάλα δημόσια έργα. Από μεριά μας ωστόσο δεν κρίνουμε απαραίτητο να μπούμε στην εξυπνακίστική κουβέντα για «παπαγάλους», αυτός είναι έτσι, ο άλλος αλλιώς… Για την απλούστατη αιτία, πως το ουσιαστικό βήμα για την χειραφέτησή μας από τους μηχανισμούς κατεύθυνσης της κοινής γνώμης, περνά μέσα από την κατανόηση των δομών αυτού του συστήματος και την ανάπτυξη αντίστοιχων δομών «άμυνας», όπως δίκτυα εναλλακτικής ενημέρωσης και φόρουμ θεματικών αναλύσεων.

Την πραγματικότητα των σύγχρονων μέσων ενημέρωσης τα παρουσιάζει με πολύ ευρηματικό τρόπο τα βιβλίο του Λανς Μπένετ, Ειδήσεις, η πολιτική των ψευδαισθήσεων, των εκδόσεων Δρομέας. Στις 394 σελίδες του βιβλίου, ο Μπένετ προσπαθεί μέσα από μια αλληλουχία επιχειρημάτων να καταδείξει τις σχέσεις εξαρτήσεις που υπάρχουν ανάμεσα στην κεντρική εξουσία και τους «αυλικούς» δημοσιογράφους. Ερευνά εντατικά τις προεκλογικές εκστρατείες και τις κυβερνήσεις των Ρήγκαν και Κλίντον, για να δείξει τους τρόπους που λάνσαραν επικοινωνιακά τις πολιτικές τους επιλογές και τον…εαυτό τους! Δεν θα μείνει ωστόσο μόνο εκεί. Θα προχωρήσει σε μια ανάλυση αυτού που λέμε «κατασκευασμένη» είδηση. Τον τρόπο δηλαδή που ένα σύνολο, οικονομικών, εμπορικών, διαφημιστικών και κυβερνητικών συμφερόντων, οδηγούν στην γένεση μιας ιδιόμορφης βιομηχανίας «ειδήσεων». Από εκεί και πέρα θα παρουσιάσει το πώς αυτές προωθούνται στον αμερικανικό λαό και στη συνέχεια σε όλο τον κόσμο. Θα αφιερώσει αρκετές ενότητες για να περιγράψει τα αίτια της ειδησεογραφικής «φετιχοποίησης» των εγκληματικών ενεργειών και τους λόγους για τους οποίους προτιμώνται αυτές οι ειδήσεις έναντι όλων των άλλων.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ο όρος infotainment (πληροφορο-ψυχαγωγία). Με αυτό τον όρο προσπαθεί να εξηγήσει μια διττή κίνηση. Από τη μια το γεγονός πως όλο και περισσότεροι επιλέγουμε τη συσσώρευση εκατοντάδων άχρηστων πληροφοριών από δεκάδες διαδικτυακά σάιτ, κανάλια και μπλογκ, αντικαθιστώντας με αυτό τον τρόπο, άλλες παραδοσιακές μορφές ενημέρωσης και … διασκέδασης. Από την άλλη, τα Μέσα επιλέγουν και αυτά από μεριάς τους ένα νέο, τηλεγραφικό ύφος για την παρουσίαση το γεγονότων, απεμπολώντας την ανάλυση και τη διείσδυση στα ποιοτικά συμπεράσματα του γεγονότος.

Το παραπάνω βιβλίο το συστήνουμε ανεπιφύλακτα όχι μόνο σε όσους γενικά… ψάχνονται αλλά και σε όλους αυτούς που έχουν αηδιάσει με τη συμπαιγνία των προβαλλόμενων δημοσιογράφων…!

 

Υ.Γ. Το βιβλίο είναι κάπως δυσεύρετο… οπότε θέλει ψάξιμο!

Advertisements

περιμένουμε τα σχόλιά σας!

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s