Ιθαγενείς

Πως αποικίστηκαν τα πνεύματά μας, μέρος 2ον.

Σχολιάστε

pigtvdt92Η μιντιακή χειραγώγηση.

 

Εάν, για το Πλάτωνα, ακόμη και τα τείχη της πόλης εκπαιδεύουν τον πολίτη, τι είδους εκπαίδευση μπορούν να δώσουν τα τείχη των πόλεων και των προαστίων μας; Μπορούν να διαμορφώσουν κάτι άλλο εκτός από καταναλωτές και ματαιωμένους χρήστες, στην καλύτερη περίπτωση, ή από στασιαστές «αγρίμια» στη χειρότερη; Μια πολεοδομία άσχημη και χωρίς ψυχή, τις περισσότερες φορές, και μια διαφήμιση επιθετική και πανταχού παρούσα δεν συνεισφέρουν στο να σφυρηλατήσουν δυνατές και ανεξάρτητες προσωπικότητες ικανές να αντιστέκονται στη μιντιακή χειραγώγηση και στην πολιτική προπαγάνδα η οποία έχει γίνει υποπροϊόν της.

Ακολουθώντας την ανάλυση του Ζακ Ελλύλ η πληροφόρηση, μέσα από την ίδια της την υπερβολή, η «υπερπληρροφόρηση», γίνεται από-πληροφόρηση και συνδυάζεται με την εμπορική και πολιτική διαφήμιση για να γίνει παραμόρφωση, προπαγάνδα και χειραγώγηση. Πρόκειται για μια πραγματική επιχείρηση δηλητηρίασης. Ο Ιβάν Ίλλιτς ανέλυε τη δημιουργία αναγκών από τη διαφήμιση ως μια αλλοτριωτική «πραγμοποίηση». «Το να διψάμε», γράφει, «ισοδυναμεί με το να χρειαζόμαστε Κόκα Κόλα! Αυτό το είδος πραγματοποίησης είναι το αποτέλεσμα της χειραγώγησης των ανθρωπίνων αναγκών από τους τεράστιους οργανισμούς που πέτυχαν να κυριαρχήσουν πάνω στη φαντασία των εν δυνάμει καταναλωτών»

Υπάρχουν φανεροί χειραγωγοί, οι υπερεθνικές εταιρίες και τα οικονομικά λόμπι (Monsanto, Novartis, Bayer, Dow Chemicals και Σία), τα κράτη και εξειδικευμένες υπηρεσίες τους (η CIA, KGB και οι παραλλαγές τους…). Τα παραδείγματα πετυχημένης και ολοφάνερης χειραγώγησης είναι πολυάριθμα: θυμόμαστε την αναγγελία των ψεύτικων δολοφονιών στην Τιμισοάρα της Ρουμανίας, η οποία διαδόθηκε από τη KGB, ή ακόμα τα όπλα μαζικής καταστροφής που χρησίμευσαν ως πρόσχημα στην κλίκα του Μπούς για να κηρύξει το πόλεμο στο Ιράκ. Και στις δύο περιπτώσεις, παρόλο που απάτη αποκαλύφτηκε, είναι πολύ αργά, η παραπληροφόρηση έφερε σε πέρας τον σκοπό της. Η χειραγώγηση είναι ακόμη πιο δύσκολο να αποκαλυφτεί και τα αποτελέσματα της καταγγελίας της είναι ακόμη πιο περιορισμένα. Με ορισμένα μέσα ενημέρωσης, η συστηματική και ενσυνείδητη  χειραγώγηση φθάνει σε ένα βαθμό κυνισμού που δύσκολα μπορεί να ξεπεραστεί, όπως μαρτυρούν οι δυστυχώς φημισμένες δηλώσεις του Patrick Le Lay:» «Υπάρχουν πολλοί τρόποι να μιλάμε για την τηλεόραση. Αλλά από την σκοπιά των “μπίζνες”, ας είμαστε ρεαλιστές: κατά βάση, το επάγγελμα της TF1  είναι να βοηθάει, για παράδειγμα την Κόκα Κόλα να πουλάει το προϊόν της. Για να γίνει αντιληπτό ένα διαφημιστικό μήνυμα, πρέπει ο εγκέφαλος του τηλεθεατή να είναι διαθέσιμος. Οι εκπομπές μας έχουν καθήκον να τον κάνουν διαθέσιμο: δηλαδή να τον διασκεδάζουν, να τον χαλαρώνουν,  έτσι ώστε να είναι έτοιμος ανάμεσα σε δύο μηνύματα. Αυτό που πουλάμε στη Κόκα Κόλα είναι διαθέσιμος χρόνος ανθρώπινου εγκεφάλου.»

Πάντως, οριακά, οι χειραγωγοί χειραγωγούνται οι ίδιοι και, όπως στο μυθιστόρημα του Τζον Λε Καρέ Une amitie absolue, δεν ξέρουμε πλέον ποιος χειραγωγεί ποιον. Και μάλιστα τη στιγμή που υπάρχει μια χειραγώγηση πιο ύπουλη και πιο αόρατη η οποία προκαλείται από το «κλίμα της εποχής». Προκαλείται από κανέναν και από όλους ταυτόχρονα και είναι συνυφασμένη από τον τρόπο ζωής μας.

 

Η κατανάλωση του καθημερινού

 

«Ο πρώτος homo economicus», σημειώνει ο Majid Rahnema « για να μπορέσει να διεισδύσει στους επιχώριους χώρους, είχε υιοθετήσει δύο μεθόδους οι οποίες κάπως θυμίζουν, η μια τη δράση του ρετροϊού του έιτζ και η άλλη τα μέσα που χρησιμοποιούνται από τους εμπόρους ναρκωτικών.» Πρόκειται για την καταστροφή των ανοσοποιητικών αμυνών και για τη δημιουργία καινούργιων αναγκών. Η πρώτη έχει επιτυχώς πραγματοποιηθεί από το σχολείο, η δεύτερη από τη διαφήμιση. Πάντως, ο εθισμός είναι αυτός που γεννάει ως επί το πλείστο την τοξικό- εξάρτηση. Πράγματι, η μεγέθυνση, μαζί με τον καταναλωτισμό, υπήρξε ένας διεστραμμένος ιός και συγχρόνως ένα ναρκωτικό.

Ένας πρώην υπουργός Περιβάλλοντος, καλός γνώστης του συστήματος, μας μεταφέρει μια συγκλονιστική απεικόνιση την οποία να μας συγχωρήσετε που θα παραθέσουμε στο σύνολό της: «Στην πραγματικότητα, η Monsanto αποβλέπει σ’ αυτό που στο ιδίωμα του κυκλώματος, ονομάζεται biotech acceptance, αποδοχή των γενετικά τροποποιημένων οργανισμών από την κοινωνία. Η εταιρία ανέθεσε στην Wirthlin Worldwide, παγκόσμιο ειδικό της επικοινωνίας επιχειρήσεων τη φροντίδα να « βρει τους μηχανισμούς και τα εργαλεία που βοηθούν την Monsanto να πείσει τους καταναλωτές με τη λογική και να τους κινητοποιήσει με το συναίσθημα». Η επιχείρηση αυτή- η οποία εύστοχα βαφτίστηκε Project Vista– στηρίζεται στην « ανίχνευση των συστημάτων αξιών που έχουν οι καταναλωτές». Σύμφωνα με αυτά τα δεδομένα, πρόκειται να γίνει «μία χαρτογράφηση των τρόπων σκέψης σε τέσσερα επίπέδα (…): « οι ετοιμοπαράδοτες ιδέες, τα γεγονότα, τα συναισθήματα και οι αξίες. Στις Η.Π.Α. , τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής οδήγησαν στο να εντοπιστούν τα μηνύματα που έχουν απήχηση στο ευρύ Αμερικάνικο κοινό, όπως για παράδειγμα η σπουδαιότητα του επιχειρήματος υπέρ των βιοτεχνολογιών. Λιγότερα εντομοκτόνα στα πιάτα σας!». « από εκεί και πέρα, τα μηνύματα συγκεντρώνονται γύρω από τρία κύρια θέματα: Οι  γενετικά τροποποιημένοι οργανισμοί θα επέτρεπαν να καταργήσουμε τα εντομοκτόνα και θα μας προμήθευαν με υγιεινά τρόφιμα. Οι γενετικά τροποποιημένοι οργανισμοί θα διαφύλασσαν την ποιότητα των εδαφών και τη βιοποικιλότητα. Οι γενετικά τροποποιημένοι οργανισμοί θα είχαν συλληφθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι προσαρμοσμένοι στις αλατούχες ή άνυδρες ζώνες: θα απαντούσαν στο πρόβλημα της ξηρασίας στο τρίτο κόσμο και θα προσαρμόζονταν στις κλιματικές αλλαγές. Στη Γαλλία, τα συνθήματα αυτά διαδίδονται από το συνασπισμό Deba με τη μορφή φυλλαδίων στα σχολεία και στις αίθουσες αναμονής των γιατρών». Για τη διαφημιστική καμπάνια της Monsanto το 2001, έχουμε αυτό το αυθόρμητο σύνθημα με την αμίμητη ειδική φρασεολογία των επαγγελματιών. « για περισσότερη οικολογία ία ία βιοτεχνολογία ία ία.» Δυστυχώς, πρέπει να παραδεχτούμε ότι το σύνθημα αυτό έχει απήχηση. Όχι μόνο στα παιδιά αλλά επίσης και στο ευρύ κοινό, ακόμα και στους δικαστές. Μαθαίνουμε από πρόσφατες σφυγμομετρήσεις ότι η αντίσταση της κοινής γνώμης στους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς εξασθενίζει και ότι ένα δικαστήριο καταδίκασε την αγροτική συνομοσπονδία να πληρώσει μια μεγάλη αποζημίωση στην Monsanto.

Ο Ίβαν Ίλλιτς προχωρά ακόμη παραπέρα: γι’ αυτόν, το σχολείο από μόνο του είναι ένα ναρκωτικό « βέβαια», γράφει, «η απάτη για την οποία ενοχοποιούνται οι πωλητές σχολείων είναι λιγότερη φανερή από εκείνη  του εκπροσώπου της Κόκα  Κόλα ή της Φόρντ, αλλά είναι πιο επικίνδυνη. Οι πρώτοι εξωθούν στην κατανάλωση ενός ναρκωτικού που είναι πιο ολέθριο. Η παρακολούθηση μαθημάτων στο δημοτικό εκπροσωπεί μια πολυτέλεια που απέχει πολύ από το να είναι ακίνδυνη: θα σκεφτόμουν μάλλον εκείνους τους Ινδιάνους των Άνδεων που μασουλώντας τη κόκα τους γίνονται δούλοι των αφεντικών τους. Και όσο πιο πολύ έχει δοκιμάσει ένα ον αυτό το ναρκωτικό της φοίτησης στο σχολείο, τόσο περισσότερο υποφέρει όταν πρέπει να το απαρνηθεί. Πράγματι, αυτός που εγκαταλείπει το σχολείο μετά το δεύτερο έτος αισθάνεται πιο σκληρά την κατωτερότητά του από ότι εκείνος που το εγκαταλείπει μετά από τρία χρόνια. Το όπιο των σχολείων έχει μεγαλύτερη δύναμη από αυτήν που είχαν οι εκκλησίες σε άλλες εποχές.»

Το πρόβλημα, σημειώνει ο Robin Norwood είναι ότι « ένας τοξικομανής δεν ψάχνει να βρει ποιος θα τον βοηθήσει να απαλλαγεί από την εξάρτηση και να γιατρευτεί, αλλά ποιος θα του εξασφαλίσει να μπορεί ήσυχα να παίρνει ναρκωτικά». Η ολοκληρωτική στρατηγική του παραγωγισμού ξεσκεπάζεται από το γεγονός ότι κατόρθωσε « προκαταβολικά να αποικήσει, σε σημείο που μια κοινωνία η οποία, σήμερα κιόλας, θα αποφάσιζε να γλιτώσει από την κατάσταση αυτή, θα ήταν υποχρεωμένη να διαχειριστεί για αιώνες ακόμη τις σαρκοφάγους των πυρηνικών εργοστασίων, τα βαρέλια των ραδιενεργών αποβλήτων και τις ροές γονιδίων μέσα σε χιμαιρικές τοποθεσίες», χωρίς να μιλήσουμε για τη διαχείριση των ψυχικών βλαβών

 

julie&ntioui

 

 από το βιβλίο ΣΕΡΖ ΛΑΤΟΥΖ το στοίχημα της απο- ανάπτυξης

εκδόσεις ΒΑΝΙΑΣ

Advertisements

περιμένουμε τα σχόλιά σας!

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s