Ιθαγενείς

Αυτοκτονίες: Σε κάτι που είναι πρώτο το νησί μου (Ζάκυνθος).

4 Σχόλια




Αναπαράγουμε από την Ελευθεροτυπία το χθεσινό ρεπορτάζ για τις αυτοκτονίες στη Ζάκυνθο.

Τέσσερις φορές πάνω από το μέσο όρο οι αυτοκτονίες στη Ζάκυνθο

Τέσσερις ντόπιοι και ένας αλλοδαπός αυτοκτόνησαν από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα στη Ζάκυνθο. Το νησί παρουσιάζει, σύμφωνα με έρευνα του κοινωνιολόγου Σπύρου Ξένου, 4 φορές μεγαλύτερο ποσοστό αυτοκτονιών από τον εθνικό μέσο όρο. Ενώ πανελλαδικά αντιστοιχούν 5 αυτοκτονίες ανά 100.000 κατοίκους, στη Ζάκυνθο αντιστοιχούν 19,4 αυτοκτονίες για τον ίδιο πληθυσμό!

Η χθεσινή αυτοκτονία ενός 67χρονου στην Καλλιθέα Ζακύνθου με κυνηγετική καραμπίνα σε απόσταση 50 μέτρων από το σπίτι του παίρνει διαστάσεις μετά τα αλλεπάλληλα κρούσματα αυτοκτονιών. Το προφίλ του αυτόχειρα στο νησί αφορά νεαρό κυρίως εφηβικής ή μετεφηβικής ηλικίας ή ηλικιωμένο άντρα άνω των 60 χρόνων.

Συχνά, ένα ποσοστό αυτοκτονιών δεν καταγράφεται, κατόπιν έκκλησης των συγγενών ώστε να μην υπάρχει στιγματισμός της οικογένειας. Ο κ. Ξένος αποκαλύπτει ότι:

– 5 αυτοκτονίες έχουν καταγραφεί από την αρχή του 2008 μέχρι σήμερα στη Ζάκυνθο.
-15 αυτοκτονίες καταγράφηκαν την περασμένη διετία.
-Τουλάχιστον 22 αυτοκτονίες συνέβησαν μέσα στην τριετία.
Αγνωστος παραμένει ο αριθμός όσων αποπειράθηκαν ν’ αυτοκτονήσουν, αλλά δεν τα κατάφεραν.

-Η αυτοκτονία γυναικών με τα επίσημα στοιχεία κυμαίνεται σε ποσοστά 7-10%. Εκτιμάται ότι οι απόπειρες αυτοκτονίας, κυρίως στις μικρές ηλικίες, είναι πολύ περισσότερες.

– Οι βασικοί τρόποι αυτοχειρίας (σχεδόν 90%) αφορούν τη χρήση κυνηγετικού όπλου, που διαθέτουν νόμιμα ή νομότυπα λόγω της μακράς παράδοσης που έχει το νησί στο κυνήγι, ή τον απαγχονισμό. Σπανιότερα παρατηρήθηκαν πτώσεις από γκρεμό, κατάποση φυτοφαρμάκων κ.ά.
Συνειδητά επιλέγεται από τον αυτόχειρα ένας οικείος χώρος για να δώσει τέρμα στη ζωή του, εφόσον απουσιάζει ένα σοβαρό υποστηρικτικό περιβάλλον ή υπάρχει εντός της οικογένειας σοβαρό και διαπιστωμένο πρόβλημα υγείας…

«Φανταστείτε λοιπόν το μέγεθος του προβλήματος στη Ζάκυνθο των 38.000 κατοίκων! Οι αυτοκτονίες τείνουν να ξεπεράσουν τους θανάτους από τροχαία ή ναρκωτικά και ν’αναδειχθούν ως η σοβαρότερη απειλή κατά του κοινωνικού σώματος!», υποστηρίζει.

Το πρόβλημα συνδέεται με την «προσφορά όπλων», τα ναρκωτικά, την τραγική έλλειψη δομών στον τομέα ψυχικής υγείας και υποστήριξης, το ασφυκτικό περιβάλλον, το δίπολο έντασης μεταξύ θερινής και χειμερινής περιόδου, τις αντιλήψεις περί στιγματισμού της οικογένειας και των συγγενών, το σύγχρονο τρόπο ζωής και την αδιαφορία.
Το 85-90% των ατόμων που αυτοκτονούν, εμφανίζουν κάποια ψυχική διαταραχή, ενώ συνήθως καταγράφεται συννοσηρότητα με ναρκωτικά ή αλκοολισμό. Υποστηρίζει ότι άμεσα πρέπει ν’ ανοίξει ο διάλογος και να κατατεθούν ουσιαστικές και απλές προτάσεις.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 26/05/2008

Μετά, λοιπόν, τη διαφθορά, (θυμηθείτε πρίν λίγους μήνες ο Δήμαρχος Ζακυνθίων συνελήφθη κατηγορούμενος ότι προσπάθησε να πυρπολήσει το οικονομικό τμήμα του Δήμου για να μην βρεί ο έλεγχος ατασθαλίες) και σε άλλη μια κατηγορία πρώτη η Ζάκυνθος, τις αυτοκτονίες. Πλησιάζουμε τους πρώτους σε αυτά Σκανδιναβούς και τις Βαλτικές χώρες. Μην δώσει κανείς τη συνήθη εξήγηση, ότι ο καιρός τους οδηγεί στην κατάθλιψη, γιατί η Ζάκυνθος είναι τα πιο ηλιόλουστα μέρη της Ελλάδος.

Μια πρώτη εξήγηση προσπαθεί να δώσει ο Κοινωνιολόγος Σπ. Ξένος, είναι η «προσφορά όπλων», το μέσο σπίτι στη Ζάκυνθο έχει 2-3 καραμπίνες, τις οποίες σε κάθε ευκαιρία τις επιδεικνύει. Τα ναρκωτικά, λόγω της ακτογραμμής της η Ζάκυνθος είναι πέρασμα ναρκωτικών προς τη Δύση, ένα μέρος από αυτά μένει στο νησί. Την τραγική έλλειψη δομών στον τομέα ψυχικής υγείας και υποστήριξης, η βασική προσφορά ψυχικής υγείας για χρόνια στο νησί είναι 2-3 νευρολόγοι που για ψύλλου πήδημα σε φόρτωναν ψυχοφάρμακα, θα είχε ενδιαφέρον να γίνει μια έρευνα και για το ποσοστό ατόμων που πέρνουν ψυχοφάρμακα στη Ζάκυνθο θα σπάγαμε και εκεί ρεκόρ. Το ασφυκτικό περιβάλλον, το δίπολο έντασης μεταξύ θερινής και χειμερινής περιόδου, τις αντιλήψεις περί στιγματισμού της οικογένειας και των συγγενών, το σύγχρονο τρόπο ζωής και την αδιαφορία. Τους βασικούς λόγους, όμως, τους βάζει όλους χύμα, και περνάν στα ψιλά.

Τι σημαίνει ο σύγχρονος τρόπος ζωής και η αδιαφορία ή το δίπολο έντασης μεταξύ θερινής και χειμερινής περιόδου; Ας προσπαθήσουμε να τα κάνουμε λίγο λιανά αυτά για την περίπτωση της Ζακύνθου. Στη Ζάκυνθο ο μαζικός τουρισμός ήταν για μια 20ετία η κύρια πηγή πλουτισμού (έτσι ακριβώς). Για χρόνια, σίγουρα από αρχές ’90 μέχρι και τους Ολυμπιακούς Αγώνες, όλο το νησί ζούσε με τον ένα ή άλλο τρόπο απο τον τουρισμό. Ο αγροτικός τομέας, σημαντικός γιατί η Ζάκυνθος είναι και μεγάλο νησί και όχι κανένας ξερότοπος, είχε σχεδόν εγκαταληφθεί. Μόνο τα τελευταία χρόνια, οι Ζακυνθινοί επιστρέφουν στα χωράφια τους, λόγω οικονομικής στενότης.

Για είκοσι χρόνια ζήσαμε το «όνειρο» του μαζικού τουρισμού. Τσιμέντο, μπάρ και Άγγλοι το τρίπτυχο του νησιού. Για έξι μήνες πανζουρλισμός, πακτωλός χρημάτων, η ζακυνθινή «φιλοξενία» σε όλο της το μεγαλείο, όλο το νησί μετατρέποταν σε ένα συλλογικό «αγιοδγύτη» (δηλ. «γδύναμε» και Άγιο και ο τοπικός Άγιος είναι πολύ σημαντικό πράγμα για τα νησιά του Ιονίου). Και μετά ο χειμώνας, όλη η πνοή του νησιού είχε φύγει τους καλοκαιρινούς μήνες και το χειμώνα έπεφτε σε χειμέρια νάρκη, δεν γινόταν τίποτα. Πολιτιστικά γεγονότα δεν γινόταν ούτε το καλοκαίρι (εδώ έχουμε τουριστο-δουλειές με αυτά θα ασχολούμαστε), αλλά ούτε το χειμώνα, που οι πιο προνομιούχοι έφευγαν για κάποιο μέρος με «ζωή» και οι νεόπλουτοι για «κυνήγι» (παράταγαν οι σύζυγοι τις οικογένειες τους για βδομάδες ή και μήνες και έτρεχαν για κυνήγι στα βουνά της Β. Ελλάδας ή στο εξωτερικό).

Η μετανάστευση είναι ένα άλλο ζήτημα για το νησί. Οι Ζακυνθινοί φάνηκαν «φιλόξενοι» και σε αυτό. Από τις αρχές του ’90 έφτασαν χιλιάδες μετανάστες, κυρίως, από την Αλβανία. Δούλεψαν τα πρώτα χρόνια υπό τους χειρότερους όρους στα κτήματα και στον τουρισμό, ως κανονικοί δουλοπάροικοι, με τα χρόνια κατάφεραν να ανεβάσουν τα μεροκάματα, τα τελευταία χρόνια ζούν στο νησί 10-15.000 μετανάστες. Τώρα, που στενεύουν τα πράγματα οικονομικά αυξάνονται και οι εντάσεις Ελλήνων-μεταναστών.

Πως εκφράζεται η οικονομική κρίση στη Ζάκυνθο; Η Ζάκυνθος από ένα σημείο και πέρα «στοιχημάτισε» στο μαζικό τουρισμό. Ο Ζακυνθινός μικρο-ιδιοκτήτης συνεργάστηκε «άψογα», για κάποια χρόνια, με το υπερεθνικό κεφάλαιο. Οι καπάτσοι συνεργαστηκαν με κάποια διεθνή εταιρεία, η οποία έδινε χρήματα για χτίσιμο ξενοδοχειακών μονάδων με αντάλλαγμα τους έκλεινε για κάποια χρόνια σταθερή πελατεία με μειωμένες τιμές. οι τουριστικοί πράκτορες αποκόμιζαν κέρδη γιατί χρέωναν τους πελάτες τους, κυρίως Άγγλους, με υψηλότερες τιμές απο αυτή που είχαν κλείσει με τους ντόπιους ιδιοκτήτες. Οι υπόλοιποι Ζακυνθινοί ή άνοιγαν μερικά καλύβια που τα βάπτιζαν «ρουμς του λετ» και άθλια εστιατόρια και με τον ένα ή άλλο τρόπο, έβγαινε (καλό) μεροκάματο. Τα χρόνια πέρασαν η αγορά της Ζακύνθου για το υπερεθνικό τουριστικό κεφάλαιο κορέστικε. Παράλληλα, νέες αγορές άνοιξαν, Τουρκία, Αίγυπτος και Δαλματικές ακτές, αγορές «παρθένες και ανεκμετάλλλευτες», όπως η Ζάκυνθος πριν 20 χρόνια. Οι ξενοδόχοι κλείνουν τα δωμάτια στις εταιρείες για 15-20 ευρώ (με πρωινό και γεύμα, παρακαλώ) τη βραδια στη νέα υποβαθμισμένη πελατεία (Βαλκάνιοι και Ανατολικοευρωπαίοι). Οι υπόλοιποι που ασχολούνται με τον τουρισμό αργά, αλλά σταθερά καταστρέφονται.

Η Ζάκυνθος έζησε για 20 χρόνια την «ουτοπία» του εύκολου κέρδους. Τώρα, ζεί τη δυστοπία της τουριστικής απανάπτυξης. Οικονομική κρίση είναι το τελευταίο αποτέλεσμα της «δυστοπίας», προηγήθηκε πολιτιστική κρίση, η έκπτωση αξιών, η συλλογική διαφθορά. Όλοι οι Δήμοι στη Ζάκυνθο είναι υπέρχρεωμένοι, αποτέλεσμα της χρόνια κακοδιοίκησης από όλες τις δημοτικές αρχές. Ένα όργιο διαφθοράς που η πλειοψηφία του νησιού είχε συμμετοχή μικρή η μεγάλη. Με λίγα λόγια γίναμε παράσιτα. Και οι πιο «ευαίσθητοι», αυτοί που το αντιλαμβάνονται πιό επώδυνα, έφηβοι/ες και άντρες που μόλις βγαίνουν στη σύνταξη, αυτοκτονούν.

Για αυτά όμως δεν λέγετε τίποτα στο νησί, δεν έχει γίνει ποτέ διάλογος για το «αυτοκτονικό» τουριστικό μοντέλο ή για το πως έχει καταντήσει, απο πολιτιστική απόψη, το νησί του Σολωμού, του Κάλβου, του Ο. Φώσκολο και των «Ριζοσπαστών». Ενώ, ακόμα και η κουβέντα για τη πολιτική διαφθορά, περιορίζεται στο να αποκαλύπτεται, ότι και αυτοί που καταγγέλουν τη διαφθορά, είναι εξίσου καλοί στη διαφθορά.

Αν δεν το έχουν καταλάβει, οι ιθύνοντες στη Ζάκυνθο και στους υπόλοιπους «τουριστικούς» παραδείσους, δεν αυτοκτονούν μόνο οι κάτοικοι, πρώτα από όλα «αυτοκτονούν» οι ίδιοι οι τόποι.

Υ.Γ.1 Τι να περιμένεις όμως κανείς για έναν τόπο που ο «πνευματικός» ηγέτης, ο Μητροπολίτης Χρυσόστομος, δίνει πρώτος το παρασύνθημα.

Σεβέκ

Advertisements

4 thoughts on “Αυτοκτονίες: Σε κάτι που είναι πρώτο το νησί μου (Ζάκυνθος).

  1. Αυτοκτονούμε ομαδικώς…

  2. Μπραβο στον/στην Σεβεκ.
    Ιδιαιτερα ευστοχο το υστερογραφο.Επειδη Εκκλησια σημαινει ψυχης θεραπεια η ευθυνη του Χρυσοστομου ειναι τεραστια.Παντοτε αναρωτιεμαι πως ενας τοπος μπορει να ανεχεται εναν μητροπολιτη που επιπλεει γιατι κρατα μελανα στοιχεια για αλλους ιεραρχες στα συρταρια του (βλεπε δηλωσεις Χρυσοστομου για μητροπολιτη Γλυφαδας).
    Κοζα Νοστρα στο μεγαλειο της.
    Ο T.S.Eliot εγραψε ενα ποιημα η ΕΡΗΜΗ ΧΩΡΑ.

  3. Ευχαριστούμε Καπσούλη, δεν θέλαμε να επεκταθούμε για τον Χρυσόστομο, αλλά κατά την άποψη μου έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την κατάσταση στο νησί. Δεν ξέρω αν είσαι ζακυνθινός και το γνωρίζεις, αλλά ο Χρυσόστομος ελέγχει την πολιτική εξουσία ή δεν γίνονται πολλά πράγματα, χωρίς να υπάρχει η δική του έγκριση. Αλλά στη Ζάκυνθο κανείς δεν έχει το θάρρος να κριτικάρει την έντονη ανάμειξη του στην πολιτική ζωή. Και να φανταστείς ότι αυτός ο άνθρωπος στα πανελλαδικά ΜΜΕ αυτομοστράρεται ως οπαδός του διαχωρισμού Κράτους Εκκλησίας.

  4. Πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση -μεγάλο κρίμα για τη Ζάκυνθο.

περιμένουμε τα σχόλιά σας!

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s